Vraag eender welke ondernemer waar hij of zij het gelukkigst van wordt en het antwoord zal vaak eentonig zijn: “Meer klanten.” Maar ook “meer verkeer op de website” scoort goed. In deze blog hebben we tien tips in petto om het verkeer op jouw website te verhogen. 

1. ADVERTEER

Je hoeft het soms niet ver te zoeken. Adverteren is een voor de hand liggende, maar ook efficiënte manier om jouw merk te versterken en bezoekers op jouw website aan te trekken. Adverteren kan via verschillende manieren, maar wees jezelf ervan bewust dat een goede strategie noodzakelijk is. Onderzoek dus wie zich in jouw doelgroep bevindt en welk kanaal je hiervoor inschakelt, alvorens je jouw creditcard tevoorschijn tovert.

2. GET SOCIAL

Het is niet voldoende om uitstekende content te voorzien en dan te hopen dat mensen op jouw pagina belanden – je moet proactief te werk gaan. Gebruik social mediakanalen om jouw inhoud te promoten. Doe dit niet lukraak, maar met een doelgericht plan. Voor B2C-bedrijven zijn kanalen als Instagram en Facebook, waar je overladen wordt met afbeeldingen, erg geschikt. Voor B2B-bedrijven zijn Facebook, Google en LinkedIn sterk aangewezen.

3. MIX IT UP

Wat de grootste experts ook mogen beweren: er is geen magische formule als het aankomt op contentmarketing. Zorg daarom voor voldoende variatie van jouw content, om het voor verschillende soorten lezers aantrekkelijk te houden. Korte posts, langere posts, video’s, infographics, … genoeg opties om jouw inhoud op meerdere manieren te spekken.

4. PRIKKEL MET STERKE TITELS IN BLOG

Speel in op het bloggen. Google rangschikt websites graag hoger waar geregeld nieuwe en relevante content op verschijnt. Maar: zelfs de meest indrukwekkende blog zal zonder een sterke titel in het niets verdwijnen. Denk dus goed na over een passende kop. Eentje die de lezers triggert, nog voor ze jouw blog hebben gelezen.

5. BESTEED AANDACHT AAN SEO

Meer bezoekers op jouw website leidt niet automatisch tot meer verkoop. Gerichte keywords (SEO) zijn de sleutel tot een combinatie van én meer verkeer én meer verkoop. Het optimaliseren van de inhoud voor de zoekmachines is vandaag de dag nog steeds erg belangrijk. Haal je het maximale uit de ALT-teksten? En hoe zit het met de Meta Descriptions?

6. TARGET LONG-TAIL KEYWORDS

De naam zegt het zelf. Long-tail keywords zijn ‘lange’ keywords. Voor de volledigheid: van zodra een zoekwoord uit meer dan twee à drie woorden bestaat, spreken we van een long-tail keyword. Deze hebben weliswaar minder zoekvolume, doch mogen ze niet als ‘minder belangrijk’ worden beschouwd.  

Waarom je long-tail keywords moet opnemen in jouw SEO-strategie? Eerst en vooral zal je snel aanvoelen dat je makkelijker scoort in de zoekresultaten met long-tail keywords, dan wanneer de focus ligt op korte zoekwoorden met (te) veel zoekvolume. Ook zal de intentie van de zoeker duidelijker weergeven worden, waar je veel uit kan concluderen.

7. WAAK EROVER DAT WEBSITE SNEL EN RESPONSIEF IS

Zo logisch, maar o zo belangrijk. De dagen dat internet enkel gebruikt werd op desktop, zijn al een tijd voorgoed voorbij. Het belang van een responsieve website op mobiel onderstrepen we dus graag nog een keer. Want, geef toe, iedereen ergert zich wel eens aan een website die maar blijft laden. Of een website waar je door de bomen het bos niet ziet (foto’s met een verkeerd formaat, een slechte structuur, technische problemen, …).

8. ONDERZOEK RESULTATEN ANALYTICS

Google Analytics is een onschatbare bron van gegevens over zowat elk aspect van jouw website. Check regelmatig deze schat aan informatie en gebruik ze om bijvoorbeeld promoties of contentstrategieën te optimaliseren. Besteed aandacht aan de pagina’s waar het verkeer het hoogst ligt. Inspecteer bezoekersgegevens om na te gaan waar je websiteverkeer vandaan komt. 

9. IMPLEMENTEER VIDEO

Goede tekstuele content is uiteraard een must voor quasi elke website. Maar ook video’s bieden troeven. Meer nog: uit onderzoek blijkt dat je de aandacht van websitebezoekers aanzienlijk langer vasthoudt bij het gebruik van beeldmateriaal, dan bij het gebruik van teksten. Videomarketing is dus een excellente manier om de aandacht te trekken. En zéker om die aandacht vast te houden. Spread the word the video.

10. WEES ACTIEF OP LINKEDIN

LinkedIn is intussen zoveel meer dan enkel een tool om een job te vinden. Het grootste professionele netwerk in België profileert zich stilaan als haast onmisbaar in de businesswereld. Consistent posten op LinkedIn is dus allesbehalve overbodige luxe. Het bevordert het verkeer op jouw website – al zeker als je een gemiddeld tot groot netwerk hebt. 

Benieuwd hoe deze tips voor jouw onderneming van toepassing zijn? Laat het ons bespreken tijdens een vrijblijvend gesprek.