Niet overtuigd van de social media-strategie van jouw onderneming? Zijn de resultaten niet zoals vooropgesteld? Wat wil je bereiken? En waar ligt dan de ruimte voor verbetering? In deze blog ontdek je zes eenvoudige tips die jouw social media-activiteiten een boost zullen geven.
Evalueer en reageer. Het zijn twee kernwoorden die steeds van toepassing zijn betreffende de social media kanalen van jouw bedrijf. Wat heb je immers aan een strategie als deze niet regelmatig geëvalueerd wordt? Constante evaluaties zijn een must om jouw social media kanalen te optimaliseren.
Bezint eer ge begint. Denk na over realistische doelstellingen die je wil bereiken met jouw onderneming. Meer leads, meer bekendheid voor jouw producten of diensten,… Er zijn ontzettend veel mogelijkheden waardoor je soms je doelen uit het oog verliest. Stel daarom realistische doelen en creëer boodschappen die deze doelen bewerkstelligen.
Wanneer je deze doelen bepaalt, ga je meestal ook al een beeld vormen van jouw ideale doelgroep. Houd deze voor ogen bij het maken van jouw content. Op social media kan je namelijk zeer gedetailleerd targeten. De uitdaging is om de juiste persoon te bereiken op het juiste moment met de juiste boodschap.
Zoals eerder vermeld kan je op social media enorm gedetailleerd targeten om jouw publiek te bereiken. De uitdaging is om de juiste persoon te bereiken op het juiste moment met de juiste boodschap. We zien vaak boodschappen op social media waarbij er op voorhand geen duidelijke doelen of doelgroepen zijn bepaald. Zo loop je heel wat klanten mis.
Een bedrijfspagina op social media is vaak het eerste contact dat je doelgroep heeft met jouw bedrijf. Te vaak zien we bedrijfspagina’s die niet geoptimaliseerd zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: geen locatie, geen duidelijke profielfoto,… Maar ook een herkenbare gebruikersnaam, een boeiende biografie die het verhaal van je onderneming vertelt en je vindbaarheid in Google verhoogt, het gebruik van goede hashtags,… Een grote troef wanneer je hier correct op inzet want zo word je sneller gevonden dan je concurrenten.
Influencers, misschien wel één van dé woorden van de 21e eeuw. Influencers zijn mensen die anderen beïnvloeden in hun koopgedrag. De dag van vandaag zijn er enorm veel verschillende influencers op social media maar ook in het dagelijkse leven worden we constant beïnvloedt door reclame of meningen in een tv-show. Denk hierbij bijvoorbeeld aan George Clooney in de reclames van Nespresso of Gert Verhulst die ergens zijn mening over geeft in ‘Gert Late Night’. Op social media zijn er meer en meer influencers. Zoek daarom naar influencers in jouw sector en ga in contact met hun. Laat ze bijvoorbeeld een keer jouw producten testen en mening geven. Deze kunnen ze dan delen met hun volgers waardoor je heel veel mensen uit je doelgroep bereikt.
Dit is misschien wel de allerbelangrijkste tip die we je kunnen meegeven. Meet de resultaten van al jouw acties. Gebruik bijvoorbeeld UTM-tags om te achterhalen via welke bron mensen op jouw website komen. Maar uit zulke analyses kan je zoveel meer halen, welke acties brengen voor jouw business het meeste op? Op welk moment is jouw doelgroep online? Waar bevindt jouw doelgroep zich?
Zo komen we opnieuw bij de twee kernwoorden die jouw social media kanalen de nodige boost geven: evalueer en reageer. Uit deze analyses kan je interessante gegevens halen om zowel jouw content als acties te optimaliseren. Zo wordt uiteindelijk de return groter en haal je meer uit jouw online marketingacties.
Benieuwd hoe deze tips voor jouw bedrijf van toepassing zijn? Laat het ons bespreken tijdens een vrijblijvend gesprek.
BTW: BE0756.692.743
Privacyverklaring