B2B en online advertenties? Een huwelijk dat blijft duren.

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Het is groot, machtig en nagenoeg overal. Velen dragen het dicht bij zich, als een goed bewaard geheim, waar ze desondanks bijzonder veel over zichzelf prijsgeven. Jawel, social media heeft in vele levens een (hoofd)rol te pakken. Maar wat kan het betekenen in de bedrijfswereld? Je ontdekt het in deze blog.

Met de juiste aanpak zijn B2B en social media een machtige match

‘Och, social media. Dat is niks voor ons.’ Verrassend voor velen is dat ook het publiek van de B2B-sector te bereiken is via social media. Dat zien we onder andere in volgende case van Qcleaners.

Als klant van ons wou Qcleaners ook online zijn stempel drukken op de schoonmaaksector. Het doel: naast hun uitgebreid dienstenaanbod focussen op extra klanten in de bouwschoonmaak. Bij Conceptic werkten we daarom een plan uit met zowel social media advertenties als content. Door sterke copywriting, straffe content en een unieke LinkedIn-tool zorgden we in twee maanden tijd voor maar liefst 27 kwalitatieve leads. Daarbij kwamen nog eens 49 potentiële leads. In totaal behaalden we meer dan 700 klantcontacten.

Social media mist dus ook in de B2B-sector zijn doel niet, voor wie het op de juiste manier weet in te zetten.

Een proactief plan om op pad te gaan

Je kan natuurlijk willekeurig energie steken in contentcreatie, om vervolgens te wachten of de doelgroep deze content toevallig ontdekt. Je merkt het zelf al, dat klinkt niet bijzonder doeltreffend. Wat je evenzeer kan doen is proactief te werk gaan en de touwtjes van het promoten via social media in eigen handen nemen. Daar komt bij dat je voldoende aanwezig moet zijn in het hoofd van je publiek. Dit door regelmatig virtueel voorbij te wandelen met posts en/of advertenties.

Met een goed uitgewerkt plan weet je exact welke stappen je gaat zetten, welk pad je volgt en op welke paradijselijke bestemming je zult stranden wanneer je je doelen bereikt.

De unieke krachten van elk kanaal

Wil je je naamsbekendheid vergroten naar een breed publiek of net heel gericht een boodschap brengen naar specifieke klanten? Heb je al een afgebakend idee van welke doelen je wil bereiken? Zet dan de motor maar aan, want met online advertenties kan je direct vertrekken. Facebook, LinkedIn en Google zijn voor B2B-bedrijven waardevolle kanalen.

Facebook gebruikt eigen data om een doelgroep tot in de puntjes te targeten. Een gebruiker geeft zelf een schat van informatie vrij door wat hij volgt en liket of waarop hij reageert. Zo maakt Facebook een volledig beeld van kenmerken en interesses voor elke gebruiker.

LinkedIn is meer professioneel georiënteerd. Een job geeft iemands interesses weer en waar die persoon veel mee bezig is. Deze informatie is dus zeker handig in advertising.

Google Ads speelt in op de actieve zoekopdrachten van jouw doelgroep. Met zoekadvertenties kies je met welk budget en voor welke specifieke zoekwoorden jouw advertentie relevant is en dus mag verschijnen.

Evaluatie en optimalisatie

Onderweg bijsturen

Oké, de doelen en doelgroep zijn bepaald, het kanaal gekozen. Toch stopt het daar niet. Eens je advertentie loopt, zijn de resultaten direct zichtbaar én kan je je campagnes op elk moment bijsturen. Dat is vaak nodig als de resultaten nog niet zijn zoals verhoopt.

Door je lopende campagne op te volgen en bij te sturen, haal je het meeste uit je inspanningen en budget. Daarbij ontdek je welke aanpassingen het beste resultaat hadden. Dit neem je mee naar toekomstige campagnes.

Alles op een rijtje

De eerste stap is om je open te stellen voor de krachten van social media. Vervolgens stel je jouw doelen op en giet je ze in een strategie. Hier kan je proactief en consistent impact mee creëren. Ten slotte evalueer je je campagne en stuur je bij waar nodig.

Laat ons stellen dat impact creëren met je boodschap een recept is.
Wat heb je nodig?

  • het juiste publiek
  • op het juiste moment
  • met de juiste boodschap
  • via een geschikt kanaal

Als je deze ingrediënten samenvoegt, krijg je een kwalitatief bereik waarop jouw content de grootste impact zal hebben.

Zo blijven de B2B-sector en online advertenties elkaar trouw in hun huwelijk.

Klinkt dit allemaal wat complex? Contacteer ons gerust. Wij helpen je graag.