Met content wil je altijd iets overbrengen naar een potentiële klant. Een boodschap, product, dienst of een speciale aanbieding. Content dient om zowel op korte als op (middel)lange termijn een relatie op te bouwen met jouw doelgroep. Het einddoel is altijd hetzelfde, namelijk: converteren. Maar hoe pak je zoiets aan? Hoe creëer je triggerende content waardoor klanten converteren?

Een titel die spreekt

Een goede titel is het begin van triggerende content. Onderzoekt wijst namelijk uit dat 8 op 10 personen een titel wel lezen maar dat ze niet getriggerd worden om verder te klikken. Bij een titel die hen niet aanspreekt, klikt slechts 2 op 10 personen na het lezen van de titel. Bij een goede titel geraak je al snel aan 5 op 10.  Dit is ook logisch: de klant heeft zeer veel keuze. In één oogopslag moet een potentiële klant bepalen of hij kiest voor jou of de content van één van je tientallen concurrenten. Een kleine aanpassing in je titel kan dus een wereld van verschil maken.

Benadruk de voordelen van jouw product

Waarom moet een potentiële klant voor jouw bedrijf kiezen? Toon aan wat de voordelen zijn van jouw product of dienst. Schrijf deze uit in bullet points zodat je een duidelijk overzicht biedt. Ga ook altijd eens kijken wat jouw concurrenten aanbieden en met welke voordelen jij precies het verschil kan maken. Zo val jij op en maak je meteen ook een vergelijking voor de klant. Je maakt het hem dus veel gemakkelijker en dit is exact wat de klant wilt: een eenvoudige keuze kunnen maken door alle producten te kunnen afwegen ten opzichte van elkaar.

Trek potentiële klanten mee in je verhaal

Stel dat je een ellenlange tekst achter elkaar plaatst. Zonder alinea’s, tussentitels, witruimte, afbeeldingen, bullet points… Hoeveel mensen zijn bereid om dit lezen? De presentatie van je verhaal is belangrijk om ervoor te zorgen dat mensen dit ook willen lezen. De opbouw van je content is dus cruciaal. Je mag nog de beste content bieden, wanneer niet alles correct is afgestemd zullen de conversies uitblijven. De presentatie is dus nóg belangrijker dan wat je vertelt. Verwerk je content dus op een slimme manier die het voor de klant interessant maakt om te lezen.

Controleer het totaalplaatje

We kunnen het niet genoeg benadrukken. Controleer de content die je maakt. Beter nog, laat hem controleren door één van je collega’s. Een nieuw paar ogen geeft je een verse kijk op de zaak. Check niet alleen op spelfouten maar kijk het totaalplaatje eens na. Wees kritisch voor jezelf en stel enkele vragen:

  • Past de tekst bij de visual die je gemaakt hebt?
  • Is het taalgebruik uniform?
  • Is jouw tekst vlot leesbaar?
  • Heb je geen gebruik gemaakt van spreektaal in een schriftelijke boodschap?
  • Werken de links die je gebruikt?
  • Hoe ziet de content eruit op mobiele apparaten?

Al deze factoren spelen een grote rol en kunnen vanzelfsprekend het aantal conversies enorm beïnvloeden. Hou hier dus rekening mee en zorg dat jouw content optimaal online verschijnt.

Verover harten met verleidelijke call-to-actions

Zonder een call-to-action ga je natuurlijk geen conversies krijgen. Een goede call-to-action geeft dat laatste zetje aan de klant om te kiezen voor jouw bedrijf. Het is niet altijd gemakkelijk om een goede en originele call-to-action te vinden maar deze tips helpen je alvast op weg:

  • Leg duidelijk uit wat je precies wil dat de klant doet? ‘Vraag nu jouw demo aan’ is een goed voorbeeld.
  • Schrijf in de actieve vorm.
  • Draai niet rond de pot. Een goede call-to-action bestaat uit maximaal 5 woorden.
  • Benadruk voordelen zoals ‘gratis’ of een bepaalde actie ‘bestel nu en bespaar 10%’.
  • Creëer noodzaak met woorden als ‘meteen’, ‘nu’ of ‘snel’.

Benieuwd hoe deze tips voor jouw business van pas kunnen komen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.