Een website is het moederschip van elk bedrijf. Je kan het vergelijken met een brug tussen het vasteland en verschillende eilanden. Zonder brug kan jouw bedrijf de klanten moeilijker bereiken. Vandaar dat het essentieel is om een goede website te (laten) bouwen. Maar op welke zaken let je nu het best als je een website wil laten maken?

1. Doelgroep en doelstelling van jouw website

Denk op voorhand na over wie je doelgroep is en wat je met jouw website wil bereiken. Zo kan je de website zo relevant mogelijk maken. Wil je informeren, verkopen of eerder hechte klantenrelaties opbouwen? Als de juiste doelgroep zich aangesproken voelt door jouw website, zullen ze minder snel bij de concurrent een digitaal bezoekje brengen.

2. SEO-resultaten verbeteren

Wat het doel van je website ook is, elk bedrijf wil dat hun diensten of producten gevonden worden. Het is daarom essentieel dat jouw website geoptimaliseerd is voor zoekmachines om bovenaan in de zoekresultaten terecht te komen.

Maar hoe pak je dat aan? Gebruik titels met relevante zoektermen waar jij op gevonden wil worden. Zorg daarnaast dat je teksten duidelijk en gemakkelijk leesbaar zijn. Een derde tip om jouw zoekresultaten te verbeteren, is om de gebruikte foto’s en video’s ook een relevante titel en ALT-tekst te geven. Werk ten slotte ook met externe tools zoals Yoast of SERanking die jouw website analyseren om betere SEO-scores te behalen.

3. Een geschikte domeinnaam

De domeinnaam is zoals jouw eigen naam op je identiteitskaart. Net zoals jouw eigen naam wil je dat anderen jouw domeinnaam onthouden. Gebruik niet te veel rare tekens en zorg ervoor dat de naam van jouw website makkelijk te spellen is. Kies daarnaast ook de juiste extensie (.be, .nl of .com?). De juiste extensie zorgt voor betere SEO-resultaten en voor meer betrouwbaarheid.

4. Responsief voor mobiele apparaten

Een responsieve website betekent dat jouw website een correcte weergave heeft op verschillende toestellen; van desktop tot gsm. Tegenwoordig googelen we natuurlijk veel op onze smartphone, dus is het wel handig als de bezoeker jouw website ook goed kan zien via zijn of haar telefoon. Is dit niet het geval, dan zorgt dit voor frustraties. De bezoeker zal snel afhaken en bij de concurrent gaan kijken.

5. Herkenbare huisstijl

Misschien heb je al nagedacht over een huisstijl voor jouw bedrijf, misschien ook niet. Een goede huisstijl bestaat uit twee of drie kleuren en loopt overal door: op sociale media, op de website, op visitekaartjes of op flyers, … Met telkens dezelfde kleuren te gebruiken creëer je herkenbaarheid en dat is wat je wil bereiken, toch?

Let trouwens wel op met welke kleuren je gebruikt. Elke kleur heeft namelijk een eigen betekenis. Geel staat bijvoorbeeld voor plezier en levenslust, waar blauw intelligentie en stabiliteit uitstraalt.

6. Overzichtelijke structuur bevordert de user experience

Een website moet bovenal overzichtelijk zijn. Maak hiervoor gebruik van verschillende webpagina’s met elk een duidelijke en afgebakende inhoud. Volgende webpagina’s moet de bezoeker zeker kunnen terugvinden;

  • Homepage
  • Producten/diensten
  • Over ons
  • Contact


Op een goede homepage vind je een titel en subtitel, een afbeelding (die mag best wat groter zijn), een korte omschrijving van de diensten die je aanbiedt en een call-to-action. Bij de webpagina producten/diensten omschrijf je uitgebreid wat je aanbiedt aan de klanten. Het is daarnaast ook van belang dat de bezoeker te weten komt wat de missie, visie en waarden zijn van jouw bedrijf. Ten slotte zijn contactgegevens – uiteraard – onmisbaar.

7. Optimaliseer de laadtijd

Minstens even belangrijk voor een hoge zoekmachineranking is de laadtijd van jouw website. Hoe langer de content op de website moet laden, hoe lager deze in de zoekresultaten zal verschijnen. Om de laadtijd te optimaliseren let je best op de grootte van de afbeeldingen die je wil gebruiken. Het is logisch dat hoe groter de bestanden zijn, hoe langer het zal duren om deze in te laden. Ook een trage laadtijd zorgt voor frustraties en meer bezoekjes aan je concurrenten.

Pas wel op met welke foto’s je gebruikt op je website. De voorkeur gaat uiteraard uit naar eigen content. Is dat geen optie? Zoek dan op sites waar je afbeeldingen kan downloaden die geen rechten bevatten, zoals www.envato.elements.com of www.unsplash.com.

Met deze tips in gedachten kan jouw website de ideale brug vormen tussen jouw bedrijf en de klanten. Vergeet niet dat een website ook onderhoud en regelmatige updates vereist.

Ben je nog op zoek naar hulp om een goede website te maken? Contacteer ons dan vrijblijvend voor een gesprek.