Waarom snoeien in marketingbudget uit den boze is in tijden van corona

“Take the risk or lose the chance”. In coronatijden liggen de kansen met marketingactiviteiten juist voor het grijpen. Achterhaal de effectiviteit van je marketingbudget en zorg ervoor dat je zeker niét bespaart op activiteiten die omzet genereren.

De coronacrisis geeft veel bedrijven op financieel vlak een veeg uit de pan. Als reactie daarop worden de uitgaven verminderd. Een logische gedachtegang, maar snoeien in jouw marketingbudget -laat staan het bevriezen ervan- is net iets wat je moet voorkomen. Door de marketingactiviteiten te verminderen komen minder mensen in aanraking met het bedrijf, met als gevolg dat het aantal leads in de sales funnel daalt. Bijgevolg verkleint ook het klantenbestand.

Om het hoofd boven water te houden, biedt online marketing een helpende hand. Investeer in de toekomst en zorg ervoor dat jouw bedrijf gezond en met een nieuw elan uit de crisis komt. Onderzoek toont aan dat bedrijven die hun marketingbudget niet verlagen, het sterkst terugkeren. Cijfers liegen niet. 

Speel in op de veranderde situatie en besteed je marketingbudget dus op de juiste manier. Bekijk of de activiteiten waar je in het verleden geld aan gaf nog steeds effectief zijn. Het zal je niet verbazen dat online advertenties in deze tijden een pak effectiever zijn dan, om maar een voorbeeld te noemen, billboards. 

Sociale media zijn ontegensprekelijk één van de beste bondgenoten. Meer dan ooit moet jouw doel zijn om de zichtbaarheid op peil te houden. Publicatiefrequentie speelt hierin een belangrijke rol. Waak erover dat je pagina niet wegzinkt in het algoritme door weinig te publiceren. Hoe meer je post, hoe groter het bereik. 

Om een lang verhaal kort te maken: stop tijdens een crisis niét met investeren -ook al voelt het alsof je tegen je natuurlijke instinct ingaat- maar besteed het op een andere manier. Analyseer de marketingresultaten en speel in op de noden van jouw cliënteel. Om deze resultaten te meten, kan je als volgt te werk gaan:

  1. Bereken de gemiddelde omzet per klant en houd de customer lifecycle hierbij in het achterhoofd. 
  2. Bekijk op basis van deze omzet welke marketingkosten rendabel zijn.
  3. Achterhaal hoeveel leads (opname van contact, inschrijfformulier, abonnees voor de nieuwsbrief, …) je nodig hebt voor één succesvolle klant.
  4. Bepaal op basis van deze ratio de rendabele marketingkosten per lead.

Ontdek welke marketingactiviteiten voor jouw bedrijf effectief zijn tijdens een vrijblijvend gesprek.