Het beheren van jouw bedrijfspagina op sociale media is een kunst op zich. Je kan sociale media zien als een plek waar je jouw onderneming kan laten stralen, waar je klanten kan bereiken en de wereld kan laten zien wat jouw onderneming te bieden heeft. Daarnaast is sociale media ook een plek waar je kan verdwalen in een zee van informatie, waar het moeilijk kan zijn om op te vallen tussen de concurrentie en waar fouten snel gemaakt zijn. Maar maak je geen zorgen, met deze tips kun je jouw bedrijfspagina op sociale media in no time beheren als een échte professional.

TIP 1: KEN HET VERSCHIL TUSSEN POSTS EN ADVERTENTIES

Veel mensen verwarren posts met advertenties op sociale media, maar er is wel degelijk een verschil tussen de twee.

Bij het plaatsen van posts op je bedrijfspagina draait het vooral om het generen van naamsbekendheid. Ook zal je de posts te allen tijde kunnen raadplegen via jouw pagina, wat zorgt voor een blijvende impact.

Dit terwijl advertenties enkel aan een gerichte doelgroep getoond worden en niet permanent beschikbaar zijn voor het grote publiek. Het doel van advertenties is dan ook om zoveel mogelijk verkopen te generen, terwijl posts zich richten op het opbouwen van een reputatie.

Een ander belangrijk punt om in gedachten te houden, is dat advertenties een financiële investering vereisen. Dit terwijl posts volledig gratis zijn. Het is dus van groot belang om te bepalen wat je precies wil bereiken en welke strategie daarbij past. Zorg ervoor dat je de juiste keuze maakt tussen het plaatsen van een post of het investeren in een advertentie op sociale media.

TIP 2: BEPAAL DE STIJL VAN JOUW ONDERNEMING

GO LOGO!

Je logo is niet zomaar een afbeelding, maar het gezicht van je onderneming. Het is het symbool waarmee jouw klanten zich identificeren en waardoor ze een emotionele band met jouw merk kunnen opbouwen.

Vanzelfsprekend is het dus dat je logo ook op sociale media overal aanwezig is. Maar hoe zorg je ervoor dat je logo opvalt zonder dat het de show steelt? Zie het als een goede bijrol in een film – je wil dat het aanwezig en herkenbaar is, maar het mag niet de aandacht afleiden van het hoofdpersonage. Dat is ook waarom je jouw logo vaak subtiel in één van de vier hoeken van je foto of video plaatst, zodat het altijd aanwezig is en toch op een elegante manier opgaat in het totaalbeeld.

Bij het plaatsen van posts op je bedrijfspagina draait het vooral om het generen van naamsbekendheid. Ook zal je de posts te allen tijde kunnen raadplegen via jouw pagina, wat zorgt voor een blijvende impact.

Dit terwijl advertenties enkel aan een gerichte doelgroep getoond worden en niet permanent beschikbaar zijn voor het grote publiek. Het doel van advertenties is dan ook om zoveel mogelijk verkopen te generen, terwijl posts zich richten op het opbouwen van een reputatie.

Een ander belangrijk punt om in gedachten te houden, is dat advertenties een financiële investering vereisen. Dit terwijl posts volledig gratis zijn. Het is dus van groot belang om te bepalen wat je precies wil bereiken en welke strategie daarbij past. Zorg ervoor dat je de juiste keuze maakt tussen het plaatsen van een post of het investeren in een advertentie op sociale media.

KLEUREN

Een sterke visuele identiteit is van onschatbare waarde voor jouw onderneming. Het is dan ook van groot belang om een unieke huisstijl te ontwerpen die perfect past bij jouw onderneming en waarmee je jouw doelgroep kan aanspreken.

Werk een kleurenpalet uit dat niet alleen visueel aantrekkelijk is, maar ook de kernwaarden van jouw onderneming weerspiegelt. Onthoud hierbij dat kleuren bepaalde emoties of gevoelens kunnen oproepen, dus kies verstandig en zorg dat het past bij de persoonlijkheid van je bedrijf. Met de juiste kleurencombinaties kun je een sterke en blijvende indruk geven aan jouw klanten.

Vanzelfsprekend is het dus dat je logo ook op sociale media overal aanwezig is. Maar hoe zorg je ervoor dat je logo opvalt zonder dat het de show steelt? Zie het als een goede bijrol in een film – je wil dat het aanwezig en herkenbaar is, maar het mag niet de aandacht afleiden van het hoofdpersonage. Dat is ook waarom je jouw logo vaak subtiel in één van de vier hoeken van je foto of video plaatst, zodat het altijd aanwezig is en toch op een elegante manier opgaat in het totaalbeeld.

Bij het plaatsen van posts op je bedrijfspagina draait het vooral om het generen van naamsbekendheid. Ook zal je de posts te allen tijde kunnen raadplegen via jouw pagina, wat zorgt voor een blijvende impact.

Dit terwijl advertenties enkel aan een gerichte doelgroep getoond worden en niet permanent beschikbaar zijn voor het grote publiek. Het doel van advertenties is dan ook om zoveel mogelijk verkopen te generen, terwijl posts zich richten op het opbouwen van een reputatie.

Een ander belangrijk punt om in gedachten te houden, is dat advertenties een financiële investering vereisen. Dit terwijl posts volledig gratis zijn. Het is dus van groot belang om te bepalen wat je precies wil bereiken en welke strategie daarbij past. Zorg ervoor dat je de juiste keuze maakt tussen het plaatsen van een post of het investeren in een advertentie op sociale media.

BEN JIJ MIJN TYPE?

Als ondernemer moet je niet enkel denken aan een aantrekkelijk logo en passende kleuren, maar ook aan de lettertypen die je gebruikt om jouw boodschap over te brengen.

Het kiezen van het juiste lettertype is van groot belang omdat het de uitstraling van jouw teksten bepaalt en bijdraagt aan de herkenbaarheid van jouw merk. Of je nu werkzaam bent in de bankensector of bij een creatief marketingbureau, het is belangrijk dat jouw gekozen lettertype aansluit bij de merkpersoonlijkheid die je wil uitstralen.

Zorg er wel voor dat je consistent blijft en één vast lettertype hanteert om de herkenbaarheid van jouw onderneming te waarborgen.

TIP 3: CATCHY COPY

Als het gaat om het schrijven van pakkende sociale media posts, is het belangrijk om goed na te denken over de taal en schrijfstijl die je hanteert. Doe hiervoor eerst grondig onderzoek naar jouw doelgroep en ontdek welke stijl en tone-of-voice het beste bij hen past. Wanneer je deze stijl hebt gevonden, zorg er dan voor dat je deze consistent doorvoert in al jouw posts.

Voeg waarde toe aan jouw postbeschrijving door bijvoorbeeld een vraag te stellen of een call-to-action toe te voegen die de kijker aanspoort om te reageren. Hou hierbij ook rekening met het kanaal waarop je post.

Bij Instagram hou je het best kort en krachtig omdat de foto of video hier vaak al voor zich spreekt. Ook kan er hier al sneller iets informelere taal worden gebruikt of een emoji tussenglippen. Op LinkedIn is het belangrijk om een zakelijkere en formele toon te gebruiken. Hier kun je de copy meer uitgebreid en gedetailleerd maken om de lezer te informeren en overtuigen. Facebook ligt tussen Instagram en LinkedIn in qua schrijfstijl. Experimenteer op elk platform met hashtags om jouw bereik te vergroten.

Kortom: kies de juiste stijl en tone-of-voice voor elk platform en voeg waarde toe aan jouw captions om jouw sociale media posts tot een succes te maken.

Het kiezen van het juiste lettertype is van groot belang omdat het de uitstraling van jouw teksten bepaalt en bijdraagt aan de herkenbaarheid van jouw merk. Of je nu werkzaam bent in de bankensector of bij een creatief marketingbureau, het is belangrijk dat jouw gekozen lettertype aansluit bij de merkpersoonlijkheid die je wil uitstralen.

Zorg er wel voor dat je consistent blijft en één vast lettertype hanteert om de herkenbaarheid van jouw onderneming te waarborgen.

TIP 4: WEES INTERACTIEF

Sociale media zijn niet bedoeld voor eenrichtingsverkeer. Het is belangrijk om als onderneming actief deel te nemen aan conversaties op sociale media. Wees niet bang om te reageren op opmerkingen en vragen van volgers. Zorg ervoor dat je interactief bent op jouw bedrijfspagina’s.

Door de mening van je volgers te vragen over bepaalde onderwerpen, toon je aan dat je hun mening waardeert. Dit helpt je om relaties op te bouwen met je doelgroep en vergroot de betrokkenheid bij jouw onderneming.

TIP 5: MET VALLEN EN OPSTAAN

Wanneer is nu de beste tijd om jouw updates te plaatsen op sociale media? Het is een vraag die ons vaak gesteld wordt, maar helaas is er geen kant-en-klaar antwoord op te geven.

Hoewel statistieken een idee kunnen geven over wanneer jouw updates het grootste bereik halen, zijn we geen statistiekgoeroes. Dus, waarom niet gewoon het principe van trial & error toepassen?

Plaats een post op verschillende dagen en tijdstippen en analyseer welke resultaten je hieruit haalt. Op die manier kun je conclusies trekken over wanneer jouw doelgroep actief is en kan je hierop inspelen. Zo ontdek je wat het beste werkt voor jou en jouw onderneming.

Soms kan het ook helpen om een beetje buiten de gebaande paden te denken en te experimenteren met ongebruikelijke tijden en dagen. Wie weet ontdek je zo wel een ‘sweet spot’ die perfect werkt voor jouw doelgroep!

Met deze tips in gedachten maak jij voortaan van jouw bedrijfspagina’s op sociale media échte online visitekaartjes voor potentiële klanten. Ben je nog niet helemaal tevreden en heb je behoefte aan meer strategische inzichten om jouw bedrijfspagina’s optimaal te benutten? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen voor een vrijblijvend gesprek.