We kunnen er niet meer omheen: social media is volledig geïntegreerd in onze maatschappij. Als bedrijf is het dan ook verstandig om je hier niet tegen te verzetten, maar om gretig gebruik te maken van de eindeloze mogelijkheden van social media marketing. Welke voordelen je hier uithaalt, ontdek je in onderstaande blog.

1. Het versterkt je bedrijfsimago en verhoogt je naamsbekendheid

Social media is momenteel dé manier om je naamsbekendheid te verhogen. Ga je voor een massaal bereik, of eerder voor gerichte targeting? Wanneer meer naamsbekendheid het doel is, kies dan voor een open doelgroep in een straal rond jouw bedrijf. Is je boodschap specifiek, target dan gerichter. Zo bereik je jouw doelgroep én kan je hen op een eenvoudige en luchtige manier informeren over je producten.

2. Interactie met je doelgroep, waardoor je inzichten krijgt in hun behoeften en wensen

Doorheen de jaren klinkt de stem van je doelgroep luider. Via social media kunnen zij hun mening verspreiden over je diensten en producten. Daarom is het belangrijk dat je hierop kan reageren en de dialoog aangaat. Hierdoor voorkom je niet alleen negatieve reacties, maar verschaf je ook nieuwe inzichten in de behoeften en wensen van de consument.

3. Een goede strategie hoeft niet noodzakelijk veel te kosten om resultaten op te leveren

Dat een goede strategie noodzakelijk is om succesvol in te zetten op de sociale kanalen, spreekt voor zich. Iets wat veel bedrijven desalniettemin verkeerd inschatten, is het budget dat je hiervoor ter beschikking stelt. Afhankelijk van de doelstellingen dien je de aanpak en het budget aan te passen. Enkel met een duidelijk plan zal de return on investment positief uitdraaien.

4. Goede manier om de juiste werknemers te vinden

The war for talent is steeds heviger. Nog voor een student de schoolbanken heeft verlaten, heeft hij of zij mogelijk al een aanbieding op zak. Consistent gebruik van social media zorgt er voor dat de potentiële werknemer je bedrijf al heeft leren kennen. Social media is dus ook op dat vlak dé manier om een streepje voor te hebben op de concurrentie.

5. Extra touch points in je customer journey

“Da’s Chinees voor mij”, horen we je denken. Zo ingewikkeld is het niet, hoor. De beslissing van de consument om te kiezen voor jouw product of dienst gaat -afhankelijk van de sector- waarschijnlijk niet over één nacht ijs. De bedoeling is dan ook om de consument bewust te maken van je bedrijf, maar ook van je producten en diensten. Daarna ligt de bal in jouw kamp om hem te overtuigen. Nogmaals: post en adverteer consistent.

Benieuwd hoe deze voordelen voor jouw business van pas kunnen komen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Iets niet helemaal helder?

– FAQ.

Uiteraard hangt dit af van je doelgroep. Focus je je op jongeren? Dan is TikTok of Instagram een goede keuze? Voor B2B is LinkedIn dan weer effectiever.

Consistentie is belangrijker dan kwantiteit. Begin bijvoorbeeld met 1 à 2 posts per week en houd je bereik in het oog. Je kan altijd gebruikmaken van planningstools zoals Meta Business Suite om vooruit te werken en regelmaat aan te houden.

Negatieve feedback hoort er helaas bij. Het belangrijkste is dat je professioneel reageert en dat je toont dat je bereid bent te luisteren en te verbeteren. Door juist te reageren kan je zelfs het vertrouwen van je doelgroep versterken.

Je budget hangt af van je doelstellingen. Wil je vooral bereik? Voor een lokale zichtbaarheid kan een klein bedrag (€50 – €100) maandelijks al een verschil maken.

Via social media geef je potentiële werknemers een inkijk. Door regelmatig te posten over je team, sfeerbeelden of vacatures, bouw je een aantrekkelijk merk op. Zo trek je sneller het juiste profiel aan.