SEO is een belangrijk onderdeel van bijna elke digitale marketingstrategie. Wij vergelijken het doorheen deze blog graag met het proces om wijn te maken. Als jij wil dat ze uiteindelijk jouw wijn verkiezen boven die van de concurrentie, is SEO the way to go.

Laten bezinken, wat is SEO?

SEO omvat het optimaliseren van jouw website en de content erop, om jouw positie in Google te verbeteren ten opzichte van andere concullega’s. Op deze manier zal je bovenaan in de zoekresultaten van echte fijnproevers komen te staan. Val in de smaak zonder expliciet reclame te voeren. Het uiteindelijke doel van SEO is om zowel de kwaliteit als de kwantiteit van het verkeer naar jouw website te optimaliseren.

Filtering van SEA

Er zijn tal van factoren die meespelen bij de optimalisatie van websites. Denk hierbij aan de mobielvriendelijkheid van je website of de laadsnelheid. Google speelt echter geen open kaart over welke variabelen juist meespelen bij de bepaling van zijn ranking. Wel is het hier belangrijk om te weten dat Google met een algoritme werkt. Dit algoritme bepaalt welke websites verschijnen in Google en in welke volgorde. Aan de hand van SEO doe je een poging om dit algoritme zo goed mogelijk te begrijpen en optimaal te benutten.

De missie van Google is om het meest geschikte antwoord op al jouw vragen te bieden. Vanaf het moment dat mensen een zoekopdracht ingeven, laat Google zijn spinnetjes ontsnappen op het web. Deze spinnetjes, ook wel ‘crawlers’ genoemd, gaan vervolgens alle webpagina’s afgaan op zoek naar de meest relevante resultaten voor de zoekopdracht.

Dé manier om een relevantere webpagina te krijgen, is door de essentiële zoekwoorden uit jouw kruik in de website te gieten. Pas hierbij wel op voor ‘keyword stuffing’! Het is niet de bedoeling dat je tot vervelends toe op deze zoekwoorden gaat inzetten op jouw website. Dit zullen de spinnetjes van Google snel als een valkuil beschouwen. Tenslotte is de kwaliteit van de content ook een belangrijke factor. Toon aan dat jij de expert bent in jouw vakgebied!

Hoe je SEO ‘op vat’

Wil je je naamsbekendheid vergroten naar een breed publiek of net heel gericht een boodschap brengen naar specifieke klanten? Heb je al een afgebakend idee van welke doelen je wil bereiken? Zet dan de motor maar aan, want met online advertenties kan je direct vertrekken. Facebook, LinkedIn en Google zijn voor B2B-bedrijven waardevolle kanalen.

Facebook gebruikt eigen data om een doelgroep tot in de puntjes te targeten. Een gebruiker geeft zelf een schat van informatie vrij door wat hij volgt en liket of waarop hij reageert. Zo maakt Facebook een volledig beeld van kenmerken en interesses voor elke gebruiker.

LinkedIn is meer professioneel georiënteerd. Een job geeft iemands interesses weer en waar die persoon veel mee bezig is. Deze informatie is dus zeker handig in advertising.

Google Ads speelt in op de actieve zoekopdrachten van jouw doelgroep. Met zoekadvertenties kies je met welk budget en voor welke specifieke zoekwoorden jouw advertentie relevant is en dus mag verschijnen.

Waarom moet SEO rijpen?

Door jouw website te optimaliseren voor zoekmachines, zal je al snel merken dat de zichtbaarheid van jouw bedrijf in Google verbetert. Dit omwille van het ‘wijnranking’-principe dat we eerder al vermeldden.

Daarbovenop zullen de bezoekers, net als goede wijn, rijkelijk naar jouw website vloeien. Dit omdat jij de inhoud van jouw website hebt afgesteld op hun interesses. Santé!

Vind jij dat de eerste zoekresultaten meer betrouwbaar en autoritair ogen? Dan ben jij zeker niet de enige. De eerste 4 posities op Google overtuigen de meeste mensen om door te klikken naar de website. 10% van de internetsurfers zal niet verder zoeken dan de tweede pagina op Google. Laat je dus niet zo makkelijk kennen door de hoge golven. Trotseer ze en surf je weg naar de eerste pagina.

SEO helpt je ook bij een toename aan conversies. Denk hierbij aan meer verkopen, abonnementen of leads.

Eveneens jouw portemonnee doe je een plezier met inzetten op SEO. Deze methode is namelijk een stuk goedkoper dan andere vormen van online marketing. Wel zal je voor deze kostenbesparing moeten compenseren, door er voldoende tijd en moeite in te steken. Net zoals je wijn met de nodige toewijding moet bereiden. Op lange termijn zal SEO je meer opbrengen dan andere marketingstrategieën.

De resultaten die je boekt, zijn vaak blijvend en zullen niet zomaar verzuren. Zelfs wanneer je zou stoppen met investeren in SEO, zullen de resultaten ervan nog een lange tijd ‘rijpen’.

Met SEO ben je nooit geflest

Opgelicht zal je je met SEO nooit voelen. Met de nodige toewijding kan je de zichtbaarheid, betrouwbaarheid en conversies van jouw website verbeteren. Dit terwijl je geld bespaart en duurzame resultaten behaalt.

Wij borrelen van ideeën wat SEO betreft. Ben je nog op zoek naar hulp om jouw website SEO-proof te maken? Contacteer ons dan vrijblijvend voor een gesprek.