De visuele identiteit van een onderneming is als de fundering van een huis: van cruciaal belang. Denk maar eens aan een willekeurig bedrijf. Wat is het eerste dat je voor de geest kan halen? Vaak zijn dit de kleuren, het logo of zelfs de typografie van het merk. Deze elementen omvatten de visuele identiteit, ook wel de huisstijl genoemd. Ze vertegenwoordigen datgene wat kenmerkend is aan een bedrijf en wat het onderscheidt van de concurrentie. Een visuele uitstraling valt meteen op bij interactie met een merk en is vaak ook hetgeen de doelgroep onthoudt. In deze blog zullen we ons verdiepen in de verschillende visuele componenten en hun belang. Op die manier kan ook jouw KMO deze troeven uitspelen en een sterke visuele identiteit creëren.

De visuele elementen: logo, kleuren en typografie

Een merk is samengesteld uit diverse elementen. En de visuele bouwstenen? Die vallen het meeste op. Op vlak van herkenbaarheid staat het logo zeker op de eerste plaats. Dit aspect fungeert als het gezicht van een bedrijf en moet eenvoudig te identificeren zijn door de buitenwereld. Zowel een woordmerk, dat enkel bestaat uit de bedrijfsbenaming, als een beeldmerk, een grafische visualisatie, kunnen sterke spelers zijn in het herkenbaarheidsspel. Welke keuze het beste is, hangt af van de aard van je bedrijf, het imago en de doelgroep. Maar daar gaan we zo meteen verder op in.

Naast het logo is het ook van belang om de perfecte match te vinden tussen jouw bedrijf en een kleurenpalet. Hoewel het misschien niet zo lijkt, spreken kleuren boekdelen. Kleurenpsychologie onthult de achterliggende betekenissen achter verschillende kleuren. Bij het kiezen van de bedrijfskleuren houd je hier best rekening mee. Zo kunnen de juiste tinten ervoor zorgen dat de gewenste sfeer wordt overgebracht. Bovendien moeten de gekozen kleuren ook harmonieus bij elkaar aansluiten.

Verder behoort typografie tot de visuele familie. Een uniek of herkenbaar lettertype kan zeker een onderscheidende factor vormen. Maar ook andere elementen, zoals vormtaal en bepaalde beeldstijlen, dragen bij aan de visuele uitstralingen van een onderneming. Het is cruciaal dat deze aspecten op elkaar zijn afgestemd en op een gestroomlijnde manier de onderneming visueel ondersteunen.

What you see is what you get

Een ander, meer gangbaar woord voor de besproken visuele identiteit is de huisstijl. En de naam spreekt voor zich: het is de stijl van het ‘huis’, een merk, een bedrijf. Het is dan ook vanzelfsprekend dat alles wat met de huisstijl te maken heeft, in lijn ligt met waar het bedrijf voor staat. Het imago, de waarden, de positionering, de doelgroep en de aangeboden producten of diensten moeten weerspiegeld worden in de visuele identiteit. Zo kan je als bedrijf dat zich richt op duurzaamheid en milieu meer de nadruk leggen op een groene kleur en een plant integreren in het logo. Dit is slechts één duidelijk voorbeeld, maar er zijn talloze nuances die elke KMO kan maken voor zijn eigen bedrijfsidentiteit.

Huisstijlgids: een communicatiekompas

Het gebruik van diverse huisstijlelementen brengt vaak specifieke richtlijnen met zich mee. Daarom is het aan te raden een huisstijlgids te creëren, die als rode draad zal dienen in de communicatie. Deze gids biedt een handig referentiekader waarin duidelijk wordt vastgelegd hoe de communicatie op bijvoorbeeld social media ingekleed zal worden. Hiernaast is het een duidelijke handleiding voor een potentiële websitebouwer. Alle richtlijnen met betrekking tot het logogebruik, het kleurenpalet, de typografie, de beeld- en vormtaal, en de lay-out zijn opgenomen in dit handboek. Elke samenwerking die jouw KMO zal aangaan, kan op die manier perfect onderworpen worden aan de huisstijlregels. Hierdoor wordt consistentie gegarandeerd. Overtuigd? Laat dat visueel succes niet langer op zich wachten en creëer nu jouw herkenbaarheidsbaken!

Benieuwd hoe jouw onderneming kan inspelen op de visuele troeven? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.